Zašto se vinilne ploče vraćaju 2022
Prvi snimljeni zvuk bio je glas Tomasa Edisona, snimljen na fonografu 1877. kako recituje deo pesme za decu „Mari Had a Little Lamb“.
10 godina kasnije, Emile Berliner je stvorio prvi uređaj koji je snimao i reprodukovao zvuk pomoću ravnog diska, preteče moderne ploče.
Tokom narednih šest decenija, gramofoni i gramofoni su poboljšani i standardizovani, pri čemu su ploče od 33 i 45 RPM zamenile većinu drugih formata u godinama posle Drugog svetskog rata.
Do 1970-ih, tehnologija gramofona je evoluirala do tačke u kojoj se malo promenila u poslednjih pola veka. U to vreme kasete su dolazile i odlazile. CD-ovi su dolazili i odlaze. A MP3 plejere su zamenili telefoni, kao i kamere, džepni planeri i naši društveni životi, manje-više.
Ova, 2020. godina, označava prvu godinu u više od jedne generacije otkako je prodaja ploča – to jest fizičkih vinil ploča – nadmašila prodaju CD-ova. Razlozi za to su dvostruki: prodaja CD-a je dramatično opala poslednjih godina, dok je prodaja vinilnih ploča zapravo porasla ove godine. I dok možda mislite da iza renesanse ploča stoje nostalgični Boomeri ili Gen Ksers, u stvari istraživanja pokazuju da su milenijumski potrošači pokretači rastući trend prodaje vinila .
Način na koji većina ljudi sluša muziku se promenio. „Čujete muziku kada ste u kafiću, u kolima, u teretani, samo ponekad hodate ulicom, čujemo je svuda,“ kaže Skot Xagen , izvršni direktor Victrole . „U svakoj prodavnici u koju uđemo to čujemo i konzumiramo više muzike nego ikada ranije, ali ne na isti način. Sposobnost da se zaustavi, sedi i sluša album od početka do kraja, to je nešto što je uvek bilo i biće relevantno.”
Čarli Rendal, izvršni direktor McIntosh Labsa, slaže se i kaže: „Mislim da je prirodno za bilo koju generaciju da misli da će tehnologija njihovog vremena biti zamenjena budućom tehnologijom i da će izumreti. U velikoj meri mislim da je to slučaj osim sa vinil pločama. Ima nečeg romantičnog u pločama, nečeg zadovoljavajućeg u otvaranju omota albuma, gledanju fantastičnih umetničkih dela i proučavanju nota dok slušate album. To je nešto što današnje digitalne datoteke jednostavno ne mogu zameniti.”
Ne postoji ništa brzo u vezi sa rekordom. Dok možete da dodirnete svoj telefon i izvučete pesmu na Amazon Unlimited ili Apple Music za nekoliko sekundi, sa pločom morate da je izvadite iz rukava, otvorite vrh gramofona, pažljivo postavite vinil disk i podesite olovku, a zatim sve to uključite i sačekajte dok to toplo pucketanje predstavlja predgovor za to retko iskustvo: muzika kao aktivnost, a ne kao pozadina.
U epohi koja je istovremeno bila sve pomahnitala, ali i sve više opterećena tokom dana društvenog distanciranja zbog korona virusa, sada više nego ikada ljudi prihvataju ovaj klasični pristup muzici „slušanja“. I dok je u prošlosti gramofon mogao izgledati kao luksuzna stavka koja je možda čak bila na ivici neozbiljnog, ne samo da je novo uvažavanje načina na koji slušamo faktor, već više, visokokvalitetni gramofoni jedva da su po ceni izvan opsega za prosečnog potrošača.
„Prikupili smo mnogo uvida od naših trenutnih kupaca i od ljudi koji su izrazili interesovanje da prvi put budu vlasnici gramofona“, rekao je Xagen, „i ono što smo naučili je da ljudi koji žele da sviraju vinil žele nešto što je pogodno, jednostavnost upotrebe klasičnog gramofona u koferima, ali to je izgledalo prelepo u kući i čak je imalo malo bolji zvuk nego što bi mogao zvučati plejer početnog nivoa.
„Ne samo da smo identifikovali te trendove, već smo napravili i gramofon koji izgleda i zvuči sjajno i još uvek košta samo 99 dolara“, rekao je Xagen, misleći na Victrolin novi Istvud hibridni gramofon . Zašto hibrid? Zato što je daleko od toga da bude povratak, ovaj uređaj, kao i mnogi slični komadi audio hardvera ovih dana, takođe je Bluetooth zvučnik, tako da vaši moderni uređaji mogu da strimuju baš kao što vaša klasična kolekcija 33s i 45s može da se okreće. „Ova kategorija hibridnih gramofona je samo odličan način da se ljudi dovedu do vinila.“
Dakle, čini se da je vinil tu da ostane, uprkos svim tehnološkim napretcima koji bi ga mogli ugroziti. Ista studija RIAA koja je otkrila da rekordi nadmašuju CD-ove takođe je otkrila da striming muzike sada čini više od 85% sve muzike u kojoj se uživa. Sada se preuzima samo 6% muzike, čak i manje nego što se fizički kupuje u obliku ploča, CD-ova ili poslednjih kaseta.
Dakle, ploče se ne prodaju kao digitalne, ali to ne znači da su na izlazu.
„Mislim da su sigurno tu da ostanu“, kaže Čarli Rendal. „Vidimo da ploče i gramofoni postaju popularniji i napredniji u tehnologiji kao što je [sa] našim integrisanim gramofonom MTI100 , na primer.“
„Mislim da ima tonu izdržljivosti“, kaže Skot Xagen. „U 2013. bilo je oko 200 miliona dolara u prodaji u SAD-u. Godine, verovatno ćemo nadmašiti 600 miliona dolara samo u Americi. Budućnost vinila vidim u tome što on postaje sve više glavna stvar u domovima u kojima ljudi cene slušanje muzike, a ne sve manje. Upravo smo uradili anketu na više od 400 ljudi, ljudi između 18 i 70 godina, i pitali ih da li u kući imaju plejer za vinilne ploče, a više od 55% je odgovorilo da. Ali ono što je bilo zaista interesantno, od onih ljudi koji su imali gramofon, više od 70% je reklo da su ga koristili, da su slušali ploču u poslednjih mesec dana.
„Ali za mene je još ubedljivije“, dodao je Xagen, „da je kod mlađih ljudi od 18 do 29 godina više od 60% imalo gramofon. I drugi su planirali da ga nabave.“
Zašto Skot Xagen misli da gramofoni ne samo da ne idu nikuda već postaju sve popularniji?
„Zato što je svetu u kome se nalazimo potreban ovakav format – potrebno mu je da usporimo i povremeno uživamo u zaista lepom obroku, dobrom burbonu ili koktelu, i da sednemo i samo slušamo muziku ponekad.“